Digimon vs Pokémon 3: soutěž popularity

025pikachu_xy_anime_3Při srovnávaní Digimonů a Pokémonů,  můžeme často narazit na názor, že Pokémon je lepší, protože je více populárnější.  Pojďme se společně podívat na to jak je to ve skutečnosti a co vlastně za celou tou pověstnou  popularitou Pokémonů vlastně stojí.  Budeme porovnávat obě skupiny jako celek takový.

Čas

Průzkum ukázal, že čas hraje v tomhle případně zásadní roli. Pokémon vyšel o chlup dřív než Digimon, což se nejvíce podepsalo hlavně na západě. Mnoho lidí vnímá do dneška Digimony jako nějakou kopii, ačkoliv neprávem. Rovněž pro Pokémony hrál vysílací čas. Vysílali se ve státech odpoledne a častěji než Digimon jednou  ráno sobotu o víkendu.

Maskot

Roztomilý Pikachu  je bezesporu hlavní doménou Pokémonů. Můžete si s ním pořídit spodní prádlo nebo teplý zimní kabát. Letět  letadlem či jezdit v autě. A ačkoliv nejste třeba velcí fandové Pokémonů, tato roztomilá žlutá elektrická myš je něco, co si zamilujete pro její hravost a veselost.  Na druhé straně barikády je to ovšem zcela jiné.  Digimoni nemají oficiálně určeného svého maskota. Většinou se považuje za maskota Digimon hlavní postavy v jednotlivé sérii. Vzhledem k častému výskytu v různých materiálech, lze za něj považovat Agumona. Bandai  v důsledku 20. výročí prvního V-petu zas ustanovala maskotem Tyranomona.

agumonInfantilnost a příběh

Mnoho lidí dává přednost roztomilým nevinným příšerkám, co podivně žvatlají než hrůzostrašně vypadajícím monstrům, kterým nedělá nijak problém smést lidstvo z povrchu zemského, a to nejen v jednom vesmíru. S tím i úzce souvisí příběh. Pokémon je o cestování po jakési alternativní zemi, vyhrávání a přátelení se. Sem tam je potřeba někoho plácnout přes ruku a udělat ty ty ty! Ale většinou času chodíte a chytáte nové Pokémony do svého týmu. Občas  odpálíte otravné Rakeťáky kamsi za obzor a vyhrajete si odznak na stadionu.

Oproti tomu se světy Digimonů dělí na dvě skupiny. První skupinu tvoří světy, kde postavy nevědí nevědí nic o Digimonech a druhou zase ty, kde lidé a Digimoni žijí bok po boku. Všechny světy se však vyznačují tím, že jim je dávno za úkol zachránit svět. V prvním případě jste podstatě „uneseny“ na neznámou „planetu“, na které musíte bojovat o život a často řešit své osobní a rodinné krize.

Mnoho lidí a rovněž rodičů dává přednost Pokémonům před Digimony právě kvůli objevujícím se temným a sexuálním prvkům. Pokémon je většinu času svým způsobem bezstarostný a samotní Pokémoni připomínají navzdory všemu inteligentní zvířátka sloužící lidem. Zatímco Digimoni mají mnohem blíže k mimozemskému druhu, k jakési nově formě života na bázi umělé inteligence. A jsou si s lidmi více rovni.

Fanoušci Pokémonů si často stěžují, že na koncept, který se za ty léta moc nezměnil, na druhé straně fanouškům Digimonů naopak neustále se měnící se koncept příběhu vadí.  Pokémoni také obvykle sázejí na dojemnost, zatímco Digimoni na dramatičnost.

Boje a smrt

Bitvy mezi monstry baví fanoušky obou skupin. Začneme nejdříve na straně Pokémonů. Většinou důvodem pro boj je ulovení roztomilé příšerky do své sbírky a následovně ji vytrénovat a svést s ní boj proti další divokým příšerkám či jejich trenérům. Občas někdo dělá nějakou neplechu, takže je třeba ho usměrnit. Boje sami o sobě nejsou nijak nebezpečné. Většinou vyváznete s pár škrábanci a modřiny. Pokémoni mezi sebou bojují do té doby, dokud se jeden z nich nevyčerpá. Smrt je v tomhle světě svým způsobem vzácností.

Digimoni jdou na věc výrazně tvrději. Neberou si žádné servítky. Často jsou hrdinové vystavěni tomu, že musejí bojovat nejen o svůj život, ale i o život svých blízkých.  A oproti lidem v první skupině, je tenhle jejich osud kolikrát poněkud nedobrovolní. Nevzbudili se a nevyrazili na cestu, o které snili od malička. Byli prostě do toho hozeni a teď se musejí naučit v tom, aby přežili plavat. Jejich útoky jsou také značně ničivější než je tomu u Pokémonů.  Umírání v Digitálním světě je na denním pořádku. Nemálo bojů skončí naprostým rozmetání protivníka na kusy, chcete-li na data.

Dostupnost a hry

Ve prospěch Pokémonů hovoří i jejich lepší dostupnost.  Jako první si vezmeme na paškál herní dostupnost. Pokémoni se prvně objevili jako hra pro Game Boy. Jednalo se o přenosnou konzoli, které se stala díky svým rozměrům populární po celém světě. Digimoni  vyšli prvně jako sourozenecká obdoba, již existující Tamagotchi a mimo Japonska se na západě V-Pet až tak neujal. Určitou roli v tom hrála i reklama,  o které si za chvíli povíme pár slov. Dále se objevili jako hra pro PlayStation. Po letech se dočkali i vydání na kapesných konzolích, ale co naplat, Pokémoni měli přeci jen už nějaký ten náskok.

Co se týče samotných her. Fanoušci se shodují na tom, že Pokémoni mají skvělé hry.  Nicméně Digimoni je mají také a jsou oproti konkurenci z pohledu hratelnosti těžší. Někteří hráči je dokonce označili jako „hardcore“.  Jejich mínusem je však  jazyková lokalizace.  Do dneška některé hry se oficiálně nedostali mimo Japonsko jinak než za pomocí internetu a fanoušků. Je o svým způsobem i velká škoda, neboť některé hry obsahují přinejmenším zajímavé prvky týkající se velmi populárního Digimon Adventure. Nicméně tvůrci her mají podstatě volnější ruce než je tomu třeba u seriálu.

Reklama a fanoušci

Všechny zde uvedené prvky jsou podstatě irelevantní v důsledku popularity.  Jsou to prvky záležící na osobní preferenci výsledného konzumenta. Pokémoni se stali populárnější na základně výrazně masivnější reklamy. Jako takoví byli protěžování víc než Digimoni, a to hlavně v zámoří. Na diskuzích se i lze dočíst, že reklama  ohledně Pokémonů běžela v televizi několikanásobně vícekrát. Oproti tomu Digimoni žijí podstatě z fanouškovské komunity, která je celosvětově propaguje a vytváří tak trh. Digimonům se také rovněž nedostává mimo Japonsko přílišné podpory ze strany společnosti Bandai. Často to budí dojem, že je to něco, co by se za hranice země vycházejícího slunce nemělo až tak dostat.

V neposlední řadě samotní fanoušci výraznou měrou přispívají k popularitě. O fanoušcích Digimonů je známo, že jejich jádro nerado přímá změny a díky rozdílnému konceptu pro různé vesmíry se utvořilo mnoho skupin. Přičemž, některé až fanaticky odmítají existenci něčeho jiného než toho svého.  Ačkoliv je samotný koncept silně ovlivněn požadavky na určitý produkt daný pro určité období, občas by větší spolupráce mezi jednotlivými týmy pracující na něm, nebyla na škodu. V tomhle směru mají Pokémoni na své straně další výhodu.

Na závěr lze říct, že popularita jako taková je složitá věc, ovlivněná spoustu faktorů. Obzvláště u takových věcí jako jsou Digimoni a Pokémoni, kde velkou roli hraje marketing a postoje jednotlivých společností k celé této problematice.

pikachu_and_agumon_by_bubblecat14-d78flu0

Bláznivý analytik Digitálního světa.

FacebookTwitter

Autor: Adrifinel

Bláznivý analytik Digitálního světa.
Záložka pro permanentní odkaz.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *